2013. augusztus 8., csütörtök

MESE ARRÓL, HOGY NEM LETTEM ÉN KISAPOSTAGI LAKOS...


- Te kisapostagi vagy nem, Lackó? -  tenyerel le az asztalra Gyurka.

- Na erről mesélhetnék! - somolygok fel a bajszom alól a kérdezőre és kérek egy korsó sört a pincértől.

Erre bizony szükségem lesz, mert az ember a nagy mesélésbe kimelegedik és hát a torka is ugye...akkor már inkább előzzük meg a kiszáradást!
Abban az időben amikor még az ember tele van ötlettel, tervekkel, erővel akkor kezdtem én is a házépítésen gondolkodni. No gondolkodhattam én, mert pénzem egy szál sem volt. Aztán valami csekélyke kis csurranás volt a pénz zsákjának egy foltja alól, mert vagy harmincezer jó forintokat sikerült találni valami adás-vételen így a telekre való már meg lett.
 Nosza neki a határnak ! Kérdezgettünk fűt-fát ki adna el valamiféle telkecskét, hogy a kacsalábat lerakhassuk a leendő ház alá. Egyszer csak fülbe súgnak a kedvenc falumban ahol gyerekeskedtem,  árulják a pap kertjét! Na csapódás fel a nyeregbe és gurulok le a jó tót atyafiak közé Kisapostagra!
Meg lesz az !-gondoltam belül mosolyogva - hiszen ott még a vén eperfa is rokon! Örömmel is fogadtak a presbiterek és mindjárt apám után le is Imréztek.
Bánom is én, hívjatok akár Sanyinak is csak nekem adjátok el a telket! -járkált bennem a nagy megindulás.
-No öcsém csapj a tenyerünkbe ! -szólt a legöregebb presbiter, mert az evangélikusoknál a világi dolgokat a presbitereket a falu tekintélyesei intézték. Ez a tekintély nem a pocakon múlott, mert akkor négy -öt ismerősöm onnan, nyugodtan bővíthette volna a választmányt. Ez, olyan falu esze tekintély volt.
Megszereztem hát amire vágytam !
A falu legszebb helyén a Surányi hegyen, csodás panorámával Apostagtól- Dunaföldvárig tartó széles kilátással, enyém lett a kert! Na és alattunk pár száz méterre hömpölyög a Duna! Isten ezt csak jókedvében csinálhatta így! Mindjárt vágtam is egy jó nagy lyukat a lécium bokrokon, hogy szalonnázás közben is gyönyörködhessem a panorámában. Az első nap csak azzal telt megszámoltam a birtokon a fákat . Négy szilva fa, négy meggyfa- királyi birtok !

Volt a kert felében egy kis hely ahol  hagymát,paradicsomot és krumplit lehetett termelni a bográcsba. Mert az első dolgok közé tartozott a bogrács felállítása-mit lehet tudni ! Kutyát hamar szereztem, mert ugye a birodalmat védeni kell valakinek, mikor én a munka frontján harcolok ! Szóval jól indult az életem! Más már nem is hiányzott volna csak a víz!.
Egy régi kút ásítozott a kertben- szomjan - ami mint kiderült, vagy harminc méter mély volt.
Fúratni kéne tovább, Ami nem is lett volna az olyan nagy probléma  a mai technika világában, de semmi vizet nem adott. Sem könyörgésre, sem nógatásra, sem szidásra vizet ,az nem akart fakasztani magából. Pedig régen ez volt a pap kertje,valami protekciót csak kaphattam volna  a nagy  "vízrendezőtől"!
Már vagy két éve húzogattam a számat a vizesvödör helyett, mikor megjelent a fő presbiter szépen kinyalva csakúgy istentisztelet után, parasztosan, nyakkendő nélküli fehér ingben, állig begombolkozva. Láttam nagyon hivatalosra vette a figurát.
- No öcsém, aztán hogy  boldogulsz?- nézett végig a királyságomon.
- Jól bátyám!-elégítettem ki a kíváncsiságát.
- Aztán van-e vized?
- Még nincs, de lesz!
- Aztán honnan?
- Hát a kútból!
- Abban van?
- Még nincs, de lesz!-bátorítottam magam is .
- Na, de a papnak lesz-e?
- Mi dolgom nekem a pappal? Hát eladta a kertet a kúttal !
- No, de nincs vize!
- Aztán, hogy akarja hogy legyen?
- Adj neki !
- És ha nem lesz?
- Akkor add neki a kutat, majd az ásat még lejjebb!
- Az én telkemen ? Azt ugyan nem!-kötöttem az ebet a karóhoz.
- Akkor ásass neki te!
- Én? Nem ettem én meszet!
- De akkor a papnak nem lesz kútja!
- Eddig volt, de vize akkor sem volt!
És ez így eltartott még estélig, olyan hévvel, hogy még a meggyborból is elfelejtettem megkínálni-pedig az aztán leszerelhette volna a kötözködhetnékjét!
Miután még vagy két presbiteri küldöttséget fogadtam az elkövetkezett két hétben a meggyfák alatt, elgondolkodtam jó lesz-e az nekem, ha már az első két évben haragosokat szerzek magamnak az atyafiak közül. -  majd' mind a rokonom is  volt !
Így hát, összecsomagoltam a két kapát, a meggyboros flaskát, leráztam a szilvafákat, a kutyát a szomszéd kisgyereknek ajándékoztam-úgyis megsiratta, hogy mi lesz vele a Rexi nélkül - búcsút intve a Dunának, bedrótoztam a kerítést és ezzel befejeztem a házépítési álmaimat.
Hát így nem lettem én kisapostagi lakos!
No, aztán lett nekem házam, nem ott és nem pont olyan, de azért rendes kis lak ez is!
-

2 megjegyzés:

Unknown írta...

Na látod? Ez mit csodálok Benned! Olyan apró részleteket, felszínre tudsz hozni amire nem mindenki képes.Megható kis történet, de örülök, hogy az álmod beteljesült.Vagyunk így egy páran akiket ebben korban az álmaink éltetnek.Legyen időd, egészséged sok "régi dologra" emlékezni írásban.Köszönöm.

Váczi Laca írta...

Na...már ezért érdemes volt firkálgatnom!